This article is not available in English. This is the Hungarian version of the article.

Csepel-sziget déli kör

Download track as GPX file for your GPS device.

Ráckeve - Lórév - Makád - Tassi-zsilip - Szigetbecse - Ráckeve

A Csepel-sziget fővárosából indulva fedezzük fel a körtúra során Savoyai Jenő egykori birtokát. Közben megnézzük a romantikus Zichy-kápolnát, és eljutunk a sziget legdélibb csücskébe is, ahol a turistalátványosságnak számító Tassi-zsilipet találjuk. Az útvonal közel felében a Ráckevei-Duna egyik legszebb szakaszán biciklizhetünk.

Ráckevei-Duna
Ráckevei-Duna Photo: funiQ

A túra 90%-ban aszfaltozott úton halad, bár Lórév előtt és Makád után egy rövid szakaszon számítsunk kátyúkra. A földutak általában jól járhatóak még eső után is. Nagyobb autóforgalomra Ráckeve belvárosában, valamint Szigetbecse határában számíthatunk, de a jelentős kerékpáros forgalom miatt az autóvezetők számítanak a biciklisekre.

Ráckeve megannyi látnivalóval és pezsgő kulturális élettel, alig 40 kilométerre a fővárostól nem csak egy, de több kirándulást is megér, vagy akár érdemes több napra tervezni utazásunkat.

Savoyai-kastély
Savoyai-kastély Photo: funiQ

Túránk a Ráckeve HÉV állomástól indul. Az állomás épületéből kiérve jobbra fordulunk a város központja felé, és elindulunk a Kossuth Lajos utcán. Rögtön jobbra megállhatunk az első látnivalónál, a Savoyai-kastélynál. Kevesen tudják, hogy a török kiűzéséért Savoyai Jenő (Eugén) megkapta az egész szigetet, és olyan buzgón munkálkodott a terület felvirágoztatásáért, hogy egy időben Eugén-szigetnek is nevezték a Csepel-szigetet. A barokk stílusú kastélyban 2016 végéig szálloda és étterem működött, a felújítandó épület új üzemeltetőjéről 2017 elején még folynak a tárgyalások, ezalatt a kastély zárva tart.

A kastély után rögtön az Árpád térre érünk, ahol Árpád vezér szobra látható. A térről az Eötvös utcán gurulunk tovább a József Attila utcáig, ahol tábla jelzi, jobbra Lórév. A József Attila utcából egy enyhe bal ívű kanyarral érünk az Ady Endre utcába, ahol is hamarosan megpillanthatjuk az 1487-ben épített Nagyboldogasszony-templom kék színű harangtornyát. Ez a templom az ország egyetlen gótikus stílusú ortodox temploma. Tovább folytatva utunkat, a Bajcsy-Zsilinszky utcai kereszteződéshez érünk, ahol újra jobbra fordulunk és meg sem állunk Lórévig.

Az út végig aszfaltos, helyenként nem túl jó minőségű. Lórévhez érve a helységnév tábla után nem sokkal jobbra fordulunk, az Adonyi-rév irányába. Már az útról láthatjuk a Zichy-kápolnát, amit azon a helyen emeltek gróf Zichy Ödön emlékére 1859-ben, ahol Görgey Artúr tábornok 1848-ban felakaszttatta az árulónak tartott grófot. A kápolnához egy, az út bal oldalán lévő földúton juthatunk el, ami a révhez vezető úton, az utolsó kanyar előtt van. A romantikus, neogót stílusban épült kápolna egy mesterséges dombra épült, kapujához néhány lépcsőfok vezet.

Innen visszafordulunk a szerb örökségét hűen ápoló faluba. Jeles eseményei a Lórévi Színházi és Kulturális Napok, ami a Magyarországi Szerb Színház és a hazai szerb kisebbség egyik legjelentősebb eseménye, valamint az augusztusi Szerb Búcsú. Túránkat a Dundity Alexa utcán folytatjuk, majd a buszfordulónál balra, a Csarnojevity Arzén utcán át érünk ki a faluból. Innen mintegy 3 kilométert tekerünk egy STOP táblás kereszteződésig, ahol jobbra, Makád felé fordulunk.

A Kossuth Lajos utcán érünk be a község főterére, ahol a református templom előtt áll Kossuth Lajos mellszobra. A templom külön érdekessége, hogy az 1744 óta vezetett egyházi anyakönyvek hiánytalanul fennmaradtak. Innen rövidesen egy enyhe bal kanyar után a Táncsics utcába érünk, majd jobbra a Rákóczi utcába fordulunk. Mind a két helyen Eurovelo 6-os tábla is mutatja az irányt. A faluból kiérve, a helyi termelőszövetkezet után a Gyálai úton egy rövid, de meglehetősen kátyús szakaszon érjük el az árvízvédelmi gátat.

A gát koronáján jobbra vesszük az irányt és aszfaltozott úton érjük el a gátőrházat. A gátőrház mögötti murvás úton le tudunk menni a Makádi Ezüstpartra, ami hivatalosan kijelölt szabadstrand, sőt még zuhanyt is találunk a homokos parton. Ha azonban tovább haladunk a gáton, kicsit több, mint 5 kilométer után elérjük a Tassi-zsilipet, ami a Ráckeve-Soroksári Duna-ág (RSD) vízszintjét szabályozza. A zsilipen át lehet menni a túlpartra is, ahol pihenőhelyet és büfét is találunk, illetve kicsit távolabb egy halászcsárdát.

Innen már nagyon közel van a szigetcsúcs, így ha a Csepel-sziget legdélibb pontját szeretnénk megnézni, akkor a zsiliptől kicsit visszább egy murvás autófordulót találunk, ahonnan egy földút vezet le a gátról, ezen kell nagyjából 500 métert megtenni. A szigetcsúcson egy szépen faragott Őrfa található, valamint az itt elhelyezett padokról élvezhetjük a kilátást.

Visszafelé indulva a gát tetejéről újra élvezhetjük utunk legszebb szakaszát, a dunai táj szépségét, majd az aszfaltút végénél jobbra fordulunk egy földútra, a Gyála sorra. Előbb egy erdőben, majd hétvégi házak és a gát között haladunk a Szigetbecsei szabadstrandig, ahol is a gáton átkelve, a Réti utcán érünk el a Balassi térhez. Itt található egy tó pihenőhelyekkel, egy étterem, valamint az Életfa, amelyen a 2001. január 1. után született, szigetbecsei származású gyermekek nevét és születési dátumát helyezik el. Innen 50 méterre a Makádi úton egy „Y” kereszteződés következik, ahol jobbra tartunk a Kereszt utcába, itt egy kis tér után a jobb oldalon található a Tőzike tanösvény. A rövid, mindössze 1 kilométer hosszú tanösvény mellett 5 kihelyezett tájékoztató táblán ismerhetjük meg a terület élővilágát, valamint egy pihenőhelyet is kialakítottak itt.

Visszatérve a tanösvényről jobbra tartunk a Petőfi utcába, ami régen a falu főutcája volt. Az utca híres az 1800-1900-as években épült tornácos sváb házairól. (Petőfi Sándor utca 20., 24., 30., 35.) Ebben az utcában rendezik meg a húsvét vasárnapi tojásfutást, ami ma is élő hagyomány Szigetbecsén.

A Petőfi utca végén, ha balra fordulunk a Makádi úton, akkor kb. 200 méterre, a templom után találjuk a világhírű fotóművész, André Kertész Múzeumát.

André Kertész Fotómúzeum
André Kertész Fotómúzeum Photo: funiQ

Ha az ellenkező irányba, Ráckeve felé indulunk, akkor a főúton, vagyis a Becsei úton érjük el újra Ráckeve központját, ahol a Polgármesteri Hivatal impozáns épületében található a Tűztorony. Innen nagyszerű panoráma nyílik a környékre.

Szemben, a Posta mellett a Duna parti sétányra tudunk lejutni, ahol szerdán és szombaton termelői piacot tartanak, de itt található egy rekonstruált működő hajómalom is, amiből egykoron rengeteg dolgozott a Dunán. A hajómalommal szemben, a Duna túlpartján található a városi szabadstrand, de a HÉV végállomása után egy termál- és élménystrandot is igénybe vehetünk.

Ráckeve központjából a Kossuth Lajos utca vezet vissza a HÉV végállomásához.

Budapesttől délre aktív térkép A főváros környékén számos nagyon jó kerékpáros útvonalat találhatunk, a Cartographia kiadó Budapesttől délre aktív térképe az Etyeki-dombság, Váli-völgy, Velencei-hegység, Csepel-sziget, Pesti-síkság és részben a Gödöllői-dombság felfedezésére ad néhány tippet.