This article is not available in English. This is the Hungarian version of the article.

Csepeli bányatavak kör

Download track as GPX file for your GPS device.

Csepel - Szigetszentmiklós - Csepel

A könnyű, rövid túra a Csepel és Szigetszentmiklós közötti bányatavakat járja körül. A többnyire horgászásra használt tavak közül a legérdekesebb a sűrű növényzettel körbevett Kavicsos-tó, amelyben öt apró sziget is van. A túra indulópontja HÉV-vel könnyen megközelíthető.

A túra útvonala könnyen megközelíthető, akár a Boráros térről a Csepeli HÉV vonalán vagy kerékpárúton, mely a Weiss Manfréd – Teller Ede út mentén halad. A túra útvonala kerékpárúton, kis forgalmú utcákon át halad, de a Plútó utcában és a Csepeli úton nagyobb forgalomra számíthatunk. Az útvonal a bányatavak környékén földutakon halad. Ezek nagyobb része apró sóderes vagy keményre döngölt föld, helyeként rázós göröngyös, különösen a Körtefa utcában valamint a Szirom utca vége felé.

Kavicsos-tó
Kavicsos-tó Photo: funiQ

A túra a Károli Gáspár és Teller Ede út sarkáról indul, ahol a híres tudós szobra is áll. Szemben a Csepel Művek ikonikus kapuja áll. A vállalkozó kedvűbbek meglátogathatják az 1892-ben, Weiss Manfréd által alapított gyár területét, ami fénykorában 250 hektáron terült el.

a Csepel Művek kapuja
A Csepel Művek kapuja Photo: funiQ

Utunk kerékpárúton kezdődik a Teller Ede úton, majd a Posztógyár utcán át a II. Rákóczi Ferenc úton folytatódik egészen a Nefelejcs utcáig, ahol a sarkon a Rózsa Söröző található. A II. Rákóczi Ferenc út nagy forgalma miatt egy inverz balkanyar ajánlott, vagyis a kerékpárútról a Nefelejcs utcába fordulunk és onnan keresztezzük az utat, így érve át a Tejút utcába, ami már a forgalom-csillapított övezet része. Ennek végén jobbra a Jupiter utcára fordulunk, majd balra a Rakéta utcába, aminek a végén újra kerékpárút található. Ez már a Plútó utca, ahol a kerékpárúton jobbra indulva a 2. keresztutcáig megyünk, itt kisorolunk a közútra, hogy a következő balra eső keresztutcába, a Körtefa utcába tudjunk kanyarodni.

A Körtefa utca, ami már földút és annak is elég rázós, göröngyös, Szellős utca lesz, de utcatáblát ne keressünk, inkább haladjunk tovább a jobb kéz menti bányatóval párhuzamosan az első jobbra eső keresztutcáig, ami a bányató végét határolja, ez a Süllő utca. Ide befordulva már megpillanthatjuk a Kavicsos-tavat.

A Süllő utca végén újra jobbra fordulunk a Sóderes utcára. Ezen végig gurulva érjük el a Csepeli utat. A közúton az Almafa utcáig folyatjuk a túrát, majd itt balra kanyarodunk. Az Almafa utcát könnyű felismerni, mert itt található a Budapest vége jelzésű tábla. Az úton fokozott figyelemmel haladjunk, mert forgalmas.

A Csepeli utat keresztezve a „XIV. part” elnevezésű földútra érünk, ami szorosan követi a Kavicsos tó partvonalát. A sűrű növényzettel körbevett régi bányató egész területe magántulajdonban van, ezért nehéz olyan partszakaszt találni, ahol a nem tulajdonosok is élvezhetik a már-már idilli környezetet. A parton változatos külsejű halászkunyhók és nyaralók váltják egymást, saját mólóval, kikötővel, partszakasszal. A bányató igazi különlegessége az, hogy a tóban öt kis sziget van, amelyeket csak csónakkal lehet megközelíteni: természetesen a szigetek partjain is házak, mólók, horgászhelyek sorakoznak.

A tó déli oldalán futó földút a XIII. part elnevezést viseli. A tó sarkánál a balra futó földutat követjük, egészen egy négyes elágazásig. Balra, az M0-ás utcába fordulva, az Átlós utcán át beérünk a félszigetre. Válasszuk az V. partot és haladjunk az első kereszteződésig. Itt balra fordulva a IX. part felé indulunk, de nemsokára újabb kereszteződéshez érünk. Ha a jobboldali utat választjuk, akkor a félsziget legmagasabb pontjához jutunk el, ahonnan remek a kilátás a tó egy részére (a növényzet miatt nem tudjuk a tó másik felét belátni).

Amennyiben a bal oldali utat választjuk, és a következő elágazásnál újra jobbra tartunk, a tó körüli kevés helyek egyikére juthatunk, ahol közvetlenül a partra tudunk lejutni és nem magánterület. A tó körül, de különösen a félszigeten, jól megfigyelhető, hogyan változtak az évtizedek alatt a nyaralóházak, egyfajta időutazásban lehet részünk.

Visszafordulva a félszigetről az Átlós utcán végighaladva elhagyjuk a Kavicsos tavat, majd az utca végén egy kis jobb-bal „S” kanyarral a Szirom utcában folytatjuk utunkat. Ennek végén egy újabb régi bányató állja az utunkat, ezért balra fordulunk a Barázda utcába. Figyelem, a hatályos jogszabályok alapján a bányatavakban tilos fürdeni, mert gyorsan mélyülnek, és nem tudni mi található a felszín alatt!

A Barázda utcán végig tekerve a Katalin horgásztóhoz érkezünk, majd jobbra fordulva az Akácfa és Tihanyi utca sarkára érünk. Balra, az aszfaltos Akácfa utcán folytatódik utunk. A jobb oldalon egy autómosó található (nagy kék zajvédőfallal), ez lesz a Szabadság utca, ahová befordulva a házak közötti parkban jobb felé tartó sétányon átvágva a park túloldalán lévő Nyuszi sétányra érünk. Ez később a Festő utca nevet veszi fel, majd a balra a Hő utcába fordulunk, aminek a végén jobbra a Kölcsey utcán megyünk tovább. Ennek az utcának a végén egy lámpás kereszteződés található, ahol balra fordulunk a Völgy utcába. Rövidesen jobb oldalt a csepeli focipályákat láthatjuk, amiknek a sarkán jobbra fordulunk, a Béke térre, bár térre egyáltalán nem hasonlít a terület. Tovább haladva, a balra eső második keresztutcába gurulunk tovább, ahol a kerékpárút egyenesen a Kossuth Lajos utcáig visz.

Az úton átkelve szemben már a Csepeli HÉV végállomás található, jobbra, az épület mögött, a 70 méter magas csepeli víztorony, amit csíkos festése miatt sokan UFÓ-nak becéznek.

Budapesttől délre aktív térkép A főváros környékén számos nagyon jó kerékpáros útvonalat találhatunk, a Cartographia kiadó Budapesttől délre aktív térképe az Etyeki-dombság, Váli-völgy, Velencei-hegység, Csepel-sziget, Pesti-síkság és részben a Gödöllői-dombság felfedezésére ad néhány tippet.