This article is not available in English. This is the Hungarian version of the article.

Siófoki bringás túra (40 km)

Download track as GPX file for your GPS device.

Útvonal: Siófok, Fő tér – Sió-csatorna – SiójutÁdándSágvár – Balatonkiliti – Cinege-forrás, erdei pihenőhely – Töreki-tavak – Siófok, Fő tér

A Siófok Fő teréről induló kerékpártúra először a Sió-patak mentén halad Siójutig, majd kis forgalmú közúton Ádánd érintésével Ságvárig. Innen az új, Ságvár-Kiliti kerékpárutat követi, és ezen éri el Siófok-Balatonkilitit. Kilitiből Papkutapusztán át a szintén Siófokhoz tartozó Törekibe halad, majd a Töreki-halastavak természetvédelmi terület érintésével Balatonszéplak-alsón érkezik a Balaton partjára. Innen a Balatoni Bringakörút részét képező, kis forgalmú utcákon tér vissza a siófoki Fő térre.

Töreki Halastavak
Töreki Halastavak Photo: funiQ

Útvonal

Túránkat Siófok Fő terén, a város szimbólumának számító Víztorony tövétől kezdjük. A gépjárműforgalomtól elzárt Fő tér ma már két részre osztja a korábban a városközponton keresztül haladó Fő utcát. A térről a Fő utcán indulunk nyugati irányba, az első közlekedési lámpáig. A lámpánál jobbra fordulunk a Mártírok útjára, majd 100 méter múlva keresztezzük a Budapest – Nagykanizsa vasútvonalat. A vasúti átjárót követően az első lehetőségnél balra kanyarodunk, a Baross hídra. Legyünk óvatosak, mert a kereszteződés különösen a nyári időszakban nagyon forgalmas. A Baross hídon haladunk át a Sió-csatorna felett. A hídon jobbra tekintve láthatjuk a Sió zsilipjét. A híd enyhén lejtő, nyugati oldalán készüljük balra kanyarodásra, hiszen onnan indul a Sió-csatorna mellett futó kerékpárút. Amint leértünk a hídról, a baloldalon, a szalagkorlát befejezésénél már látjuk a kerékpárutat. A balra kanyarodást itt is nagy körültekintéssel hajtsuk végre.

A térkő burkolatú kerékpárút egy lejtővel és éles jobb kanyarral éri el a Sió-csatornát, amellyel aztán párhuzamosan halad, és mi sem térünk le róla az elkövetkező 8 kilométeren keresztül. Áthaladunk a vasúti híd, később egy közúti híd alatt, majd hamarosan a kerékpárút burkolata térkőről aszfaltozottá válik. Áthaladunk az M7-es autópálya hídja alatt, majd a hajók vízre tételét segítő sólyát pillanthatjuk meg. Hamarosan feltűnik a Sió-csatorna kiliti duzzasztógátja is. A kerékpárút bal kanyarral folytatja útját. Tőlünk jobbra a Siófok-Kiliti városrész katolikus templomának tornyát láthatjuk, és elhaladunk a Kiliti felé haladó kerékpárút becsatlakozása mellett is. Hamarosan meglátjuk a kiliti szőlőhegyet, majd a kerékpárút jobbra fordul. 900 méter múlva áthaladunk a Siófok – Kaposvár között haladó vasútvonal hídja alatt, amit elhagyva kellemes tájon haladunk tovább.

kilátás a Sió-csatorna partjáról Balatonszabadi felé
Kilátás a Sió-csatorna partjáról Balatonszabadi felé Photo: funiQ

Balra, a csatorna túlsó oldalán Balatonszabadit láthatjuk, jobb oldalon a kiliti szőlőhegyet elhagyva előbb a siójuti szőlőhegyet, majd Siójut templomának tornyát pillanthatjuk meg. Érdemes azonban a mellettünk haladó Sió-csatorna medrére is pillantani, hiszen tavasztól őszig a csatorna táplálékszerző helyként szolgál a kócsagoknak és gólyáknak. A kerékpárút a Sió vonalát követve hosszabb egyenes szakaszokkal halad, enyhe bal és jobb kanyarokkal. Siójut felé közeledve feltűnik előttünk a Sión átvezető, Balatonszabadi és Siójut között húzódó Kossuth híd. A híd alatt körültekintéssel haladjunk át, mivel az esetlegesen szemből érkezőket csak későn vehetjük észre. A híd alatt áthaladva a kerékpárút tovább folytatódik a Sió mellett, mi viszont jobbra, a híddal és a közúttal párhuzamosan futó betonútra fordulunk, majd enyhén emelkedve érjük el a közutat. A közúton haladóknak elsőbbséget adva balra, Siójut felé kanyarodunk, utunkat a közúton folytatjuk tovább. Elhaladunk a település református temploma mellett, utunk pedig egy erős bal kanyart tesz, amelyet követve enyhe emelkedő után érünk ki a településről.

Hamarosan baloldalon rápillanthatunk a Sió völgyére, valamint a másik parton fekvő, Balatonszabadihoz tartozó Siómaros szőlőhegyére. Kevéssel több, mint 1 kilométert haladva feltűnnek Ádánd első házai, majd a település kezdetét jelző tábla is. A község központjában a közút jobbra, Ságvár irányába fordul.

Tipp: Ha van kedvünk, tegyünk egy kis kitérőt az Ádánd külterületén fekvő, a török korban elpusztult falu, Hetye templomának romjához. A rom a Kossuth Lajos utca és az Árpád utca kereszteződésétől körülbelül 2,5 kilométerre fekszik.

Túránkat tehát Ádánd központjában jobbra, Ságvár irányába kanyarodva folytatjuk. Hamarosan elhaladunk a baloldalon fekvő egykori Csapody kastély, majd pedig a katolikus templom mellett. Másfél kilométer múlva keresztezzük a Siófok – Kaposvár vasútvonalat, és folytatjuk utunkat Ságvár felé, a közelmúltban felújított úttesten. Ságvárra az Ádándi utcán haladunk be, majd hamarosan elérjük a 65-ös főutat. Jobbra, Siófok felé kanyarodunk rá a Fő utcára, amelyen 500 métert haladunk. Itt gyalogátkelőt találunk és tábla jelzi, hogy kerékpárút kezdődik a főút bal oldalán. Óvatosan átkelünk a főúton és utunkat a néhány éve elkészült kerékpárúton folytatjuk. A kerékpárút 400 méter múlva keresztezi a főutat, amelyen mi is áthajtunk. A kerékpárút immár a főút jobb oldalán halad, ezt követve haladunk északi irányba. Hamarosan meglátjuk a tőlünk jobbra elhelyezkedő Siófok-Kiliti repülőteret. A repülőtér bekötőútjától másfél kilométert haladunk még a kerékpárúton, míg elérjük Siófok-Kilitit.

A kerékpárút erős bal kanyarral ismét keresztezi a 65-ös főutat, majd egyenesen haladva a Ságvári utcához ér. A kerékpárút itt véget ér, mi enyhén balra kanyarodva, a Ságvári utcán folytatjuk utunkat, majd 700 méter múlva jobbra, a Napsugár utcára fordulunk.

kőkereszt Papkutapusztán
Kőkereszt Papkutapusztán Photo: funiQ

Ezt óvatosan tegyük meg, mert bár a forgalom kicsi, az esetlegesen szemből érkező járművet az éles kanyartól és a Napsugár utca emelkedésétől nem láthatjuk időben. A Napsugár utcán északi irányba haladunk 850 métert, mígnem egy kereszteződéshez érkezünk, ahol erős bal kanyarral ráfordulunk a nyugati irányba, Papkutapuszta felé vezető aszfaltútra. Az úton haladva hamarosan egy rövid lejtő, majd egy hosszabb, enyhe emelkedő következik, és már el is érjük Papkutapusztát. A néhány házból álló települést elhagyva az út burkolata rosszabb minőségű lesz, de még mindig aszfaltozott. Az utat szegélyező fasorok között haladunk, az út változatosan, lejtővel és emelkedővel folytatódik.

Egy hosszabb lejtő és enyhén jobbra ívelő kanyar után érjük el Siófok-Töreki első házait és egy kis kereszteződést. A kereszteződésben jobbra fordulunk, majd enyhe emelkedőn egy mély árokba érkezünk. Ezen áthaladva ismét egy elágazással találjuk magunkat szembe, ahol balra kanyarodunk. Az aszfaltút kezdetben enyhén, majd erősebben emelkedve halad fel a domb tetejére. Itt, az út jobb oldalán lévő feszületnél balra fordulunk egy murvás, de jól járható útra, amely a Jódi-hegy gerincén vezet bennünket. Az út nyaralók, kertek és szőlők között vezet, enyhén emelkedve, kisebb kanyarokkal. Az útról jobbra és kissé a hátunk mögé tekintve a Balaton panorámájában gyönyörködhetünk. Az út egy erősebb bal és jobb kanyarral folytatódik, majd hamarosan elérkezünk ahhoz a szakaszhoz, ahol az utat két oldalról magas, téglából épült kerítések szegélyezik. A kerítések között áthaladva kereszteződéshez érkezünk, ahol jobbra fordulunk. Az út itt már jó minőségű aszfaltburkolattal rendelkezik, és erős lejtővel vezet le bennünket a dombról.

a Szőlőhegyi utcáról látható panorámában még a Balaton és az északi part hegyvonulatai is feltűnnek
A Szőlőhegyi utcáról látható panorámában még a Balaton és az északi part hegyvonulatai is feltűnnek Photo: funiQ

Körültekintően haladjunk, mert az út 90 fokkal jobbra fordul, majd pár száz méter múlva balra. A kanyar után már feltűnik a következő kereszteződés, amelyben balra, a nemrég burkolt Diófás útra fordulunk. Enyhe emelkedővel érjük el Siófok-Töreki végét jelző táblát, majd erős lejtőn haladunk tovább. A lejtő végén az út kettéágazik, mi a jobb oldali, murvás szakaszon folytatjuk utunkat, majd ismét jobbra tartva haladunk tovább a köves-murvás útszakaszon. Az újabb hármas kereszteződésnél balra fordulunk, és földúton kerékpározunk déli irányba.

600 méter múlva elérkezünk a cinegei erdei pihenőhöz. A pihenőt a töreki tanösvény létesítésekor, 1998-ban alakították ki, az egykori Cinege major helyén. A pihenőhelyen tűzgyújtó helyet, esőházat, asztalokat és padokat találunk, és érdemes lesétálni a pihenő nyugati oldalán található Cinege-forráshoz is.

A pihenőhelyről forduljunk vissza arra a földútra, amelyiken ide érkeztünk, miközben tekerés közben a Töreki-tavak kísérik végig utunkat. Most északi irányba haladunk rajta. Hamarosan megérkezünk ahhoz a földút kereszteződéshez, amelyben korábban Töreki felől érkeztünk, de most egyenesen, változatlanul északi irányba haladunk tovább. 900 méter múlva haladási irányunkat változatlanul hagyva egy javított bitumenes útra hajtunk, és ezen haladunk 800 métert, majd egy erős jobb kanyarral elérjük a töreki bekötőutat. A kereszteződésben balra fordulunk, és a töreki bekötőút jó minőségű aszfaltján haladunk tovább, változatlanul északi irányba.

Egy kilométer múlva elérjük a tóközi pihenőt, amely az úttól balra, attól 100 méterre fekszik az egyik tó partján. Érdemes itt rövid időre megszakítani utunkat, és felmászni a fából készült madármegfigyelő toronyba is.

A töreki bekötőúton továbbhaladva balról fasor, jobbról gyümölcsös kíséri utunkat. Áthaladunk az M7-es autópálya hídja alatt, és alig több mint egy kilométer múlva jobb oldalon meglátjuk a töreki tanösvény indítótábláját, amely egy kis autóparkolóban került elhelyezésre. Az ismertetőtáblát olvasva bőséges információt kapunk a természetvédelmi területről.

Az úton továbbhaladva jobbra egy benzinkutat láthatunk, mi pedig balra, a kerékpárút új, térkővel burkolt szakaszára hajtunk. Ez az útszakasz rövid, 50-60 métert halad a 7-es főúttal párhuzamosan, majd keresztezi azt. A 7-es út túlsó oldalán a kerékpárút egy labirintkorláttal és fénysorompóval felszerelt vasúti átjárón halad át, azonban a 7-es út melletti oldalán jelenleg (2017. május) szalagkorlát található, amelyet az átjáró végleges átadása és az úttesten való átkelőhely útburkolati jeleinek felfestése után nyitnak majd ki. Most még kerékpárjainkat át kell emelnünk a szalagkorláton.

a Töreki Halastavak egyike
A Töreki Halastavak egyike Photo: funiQ

A vasúton átkelve a Kató utca murvás szakaszára érkezünk, ezen jobbra, a Siófok központja felé vezető irányba indulunk, majd 20 méter múlva balra, a Búzavirág utcára fordulunk, majd az első keresztutcán jobbra, a Klára utcára. A Klára utca jó minőségű aszfaltján másfél kilométert haladunk, míg el nem érjük a Zsigmond utca kereszteződését. Itt jobbra, a Zsigmond utcára fordulunk, majd a Balatonszéplak felső vasútállomásnál a Jubileum téren áthladva a Mikszáth Kálmán utcán folytatjuk utunkat. Másfél kilométer megtétele után a Mikszáth Kálmán utca véget ér, itt a szemben, kissé balra lévő Galamb közön folytatjuk utunkat. Az utca hamarosan Damjanich utcává változik, az ezzel párhuzamosan futó kerékpárúton haladunk a Vitorlás utcáig. Ráfordulunk a Vitorlás utcára, és rögtön a körforgalomba érkezünk. Innen a második kijáraton, a Baross híd felé hajtunk ki. Az út már ismerős, hiszen túránk kezdetén is itt haladunk, ellenkező irányba.

haladunk tovább a Galamb közön, a Balatoni Bringakörút tábláit követve
Haladunk tovább a Galamb közön, a Balatoni Bringakörút tábláit követve Photo: funiQ

Elhaladunk a Sió-parti kerékpárút csatlakozása előtt, s átkelünk a hídon, a csatorna felett. A híd keleti oldalán jobbra tartunk, majd a kanyarodósávban jobbra fordulunk a Mártírok útjára. Átkelünk a Budapest – Nagykanizsa vasútvonalon, s a közlekedési lámpánál a bal oldali kanyarodósávba sorolunk. Balra fordulunk a Fő utcára, s már meg is pillantjuk a túránk kezdő és végpontját is jelentő víztornyot. A Fő utcán a Fő térig haladunk, s a víztorony tövében fejezzük be túránkat.

A körforgalom után még néhány métert gurulunk a Fenyves soron, mielőtt megérkeznénk a túra kiindulópontjára.

A Balaton I. Aktív térkép összes túraajánlata

Cartographia - Balaton I-II. Aktív térkép A legismertebb kerékpáros túraútvonal a Balatonnál a Bringakörút, de a parttól kicsit eltávolodva is számos izgalmas és látványos kerékpáros útvonalat találunk. A Cartographia Aktív térképéhez kapcsolódva összesen 22 kerékpáros és 2 gyalogos túrát ajánlunk leírással, képekkel, letölthető trackekkel.

Balaton körüli strandok és élményparkok

Strandok a Balaton partján Beköszöntött a kánikula, az iskolák bezárták kapuikat a nyári szünetre, így épp itt az ideje, hogy kikapcsolódjunk egy kicsit a vízparton. Ha balatoni nyaralást tervezünk, de nem döntöttünk még az úticélról, érdemes tájékozódni, hol milyen strand vár minket.

csopaki strand

Élmények, kalandok a Balatonnál Összeszedtük, hogy hova érdemes menni, ha nem volt elég az aznapi mozgás: listánkban szerepelnek a Balaton körüli kalandparkok, víziparkok, bobpályák, paintball pályák, egy mezítlábas ösvény és csupa olyan hely, ahova a kalandvágyó gyerekeket és felnőtteket bármikor el lehet vinni.

kötélpálya a strand felett (Brázay-Kalandpart)