This article is not available in English. This is the Hungarian version of the article.

Keleti körtúra a Balaton északi partján (59 km)

Download track as GPX file for your GPS device.

Útvonal: Káptalanfüred (Balatonalmádi) – Vödörvölgy – SzentkirályszabadjaVeszprémNemesvámosTótvázsonyBalatonszőlősBalatonfüredCsopakAlsóörs – Káptalanfüred (Balatonalmádi)

Tíz települést is érint ez az átlagosnál kicsit hosszabb, de nem túl nehéz túra. Felfedezzük az egykori Veszprém-Alsóörs vasútvonal nyomdokait, bekukkantunk Veszprémbe, kipróbáljuk az új kerékpárutat, és végül a Balaton Riviérára is ellátogatunk.

Útvonal

Káptalanfüred (Balatonalmádi) - Szentkirályszabadja

Káptalanfüred vasútállomás az indulópontunk, innen az állomás és a Balaton közötti Kócsag utcán haladunk, amíg az el nem éri a síneket. Itt átmegyünk, majd rögtön utána átvágunk a 71-es úton, és a kanyarodósávban az étterem mellett rögtön balra kanyarodunk. Egy kis terecske után élesen balra kanyarodunk a Ferenczy Károly utcába, majd jobbra fordulunk, ahol rövid szakaszon a Szabadság-kilátó utcán haladunk, majd jobbra tartva rátérünk a Vécsey Károly utcára. Óvatosan átvágunk a Felsőörsi úton, és egyenesen haladunk tovább a hegy oldalában, amíg tábla nem jelzi, hogy a Töltés utcán haladunk tovább.

Óvári messzelátó
Óvári messzelátó Photo: funiQ

Itt már a vasút egykori töltésén haladunk, amely az idők során lakóterületté és lakóutcává vált. Útközben az egykori Alsóörs–Veszprém vasútvonalnak emléket állító gőzmozdonyt is megcsodálhatjuk - itt az egykori vasúti hidat balról kikerülve menjünk le, majd fel tovább a Töltés utcán. Egy négyes kereszteződésbe érve a balra tartó utat válasszuk: nemsokára az aszfaltburkolat helyét zúzottkő veszi át, és beérünk az erdőbe. Előtte visszatérve kicsit a négyes kereszteződésbe, egy rövid kitérőt tehetünk itt: ha egy visszaforduló balkanyarral a Kilátóhegyi utcát választjuk, felmehetünk az Óvári messzelátóhoz. A különleges kilátóból páratlan panoráma nyílik a Balaton keleti csücskére és teljes Almádira.

1969-ig közlekedett ez a gőzmozdony Alsóörs és Veszprém között
1969-ig közlekedett ez a gőzmozdony Alsóörs és Veszprém között Photo: funiQ

Visszatérve utunkra, elhaladunk a Remete-forrás mellett, majd az erdőből kibukkanva ismét aszfalton mehetünk tovább. Immár kerékpárúton hagyjuk el Balatonalmádi utolsó házait, hogy egy völgyben (Vödörvölgy) kövessük az egykori sínek helyét Szentkirályszabadja felé. Zöld környezetben, enyhén emelkedve megyünk a völgy erdővel benőtt oldalai között. Szentkirályszabadja előtt kinyílik a táj, megpillantjuk a falu házait és templomát.

A bicikliút keresztülvezet a falun, a táblák és a sárga felfestés navigálnak bennünket. A kereszteződésben jobbra a Kossuth Lajos utcára fordulunk, ahol még a templom előtt találjuk a Radnóti-emlékházat, ami egyben Tájház is. Szentkirályszabadjáról indult munkaszolgálatos fogolyként az utolsó gyalogmenetre Radnóti Miklós 1944-ben, s itt írta utolsó fennmaradt versét, a 4. Razglednicát is.

Fűzfői panoráma az Óvári messzelátóból
Balatonfűzfői panoráma az Óvári kilátóból Photo: funiQ

Szentkirályszabadja A hagyomány szerint a falu lakosai Szent István királytól kiváltságot kaptak, nem kellett adót fizetniük, innen származik a falu neve. Szentkirályszabadja neve irodalomóráról is ismerős lehet: Radnóti Miklós munkaszolgálatos fogolyként itt írta utolsó fennmaradt versét, a 4. Razglednicát.

Szentkirályszabadja - Veszprém

Elhaladunk az impozáns református templom mellett, és végül egy székelykapu alatt áthaladva érünk ki a Veszprém-Balatonalmádi országúthoz. Itt balra kanyarodva, a főúttal párhuzamosan haladó kerékpárúton érjük el Veszprémet.

Hősök kapuja - a vár bejárata
Hősök kapuja - a veszprémi vár bejárata Photo: funiQ

Veszprémben az elkerülő gyűrű keresztezése után egyenesen haladunk tovább az Almádi úton a körforgalomig, ahol balra az első utcán bekanyarodva, eleinte az utca bal oldalán tekerünk. Követjük a kerékpárutat egyenesen a Cserepes, majd Stadion utca mentén.

A Mártírok útja keresztezése után a bicikliút a lakótelep házai között folytatódik egyenesen, de jobbra kanyarodva betérhetünk Veszprém belvárosába is. A város egyik legfontosabb látnivalója a vár, amely az ország egyik legrégibb vára. Érdemes sétálgatni a belvárosi utcákban, és megcsodálni a barokk épületeket. A hét dombra épült városban alapították az első magyarországi püspökséget, és ez volt a kedvenc városa Szent István feleségének, Gizellának. Évszázadokon át a veszprémi püspökök koronázták meg a magyar királynékat, ezért lett Veszprém a királynék városa.

panoráma a várfalról
Veszprémi panoráma a várfalról Photo: funiQ

Az eredeti útvonal tehát a Stadion utcán folytatódik, innen jobbra az Ördögárok utcába kanyarodunk, ahol az első háztömb után az úttal balra kanyarodunk. Házak között haladunk, amíg az út rá nem visz a Warth Vince utcára. Innen balra kanyarodva a József Attila utca mentén hagyjuk el a várost Nemesvámos felé.

Veszprém A város a Bakony erdővel borított lejtői és a Balaton napsütötte felvidéke között fekszik egy fennsíkon. Az ország legmagasabban fekvő megyeszékhelyét hívják a "Bakony fővárosának" is. Ennek megfelelően rengeteg aktív feltöltődést, gasztronómiai és kulturális programot találunk itt egész évben.

Veszprém - Balatonfüred

Az elkerülő gyűrű alatti alagúton áthaladva először a 77-es út mellett haladunk, majd azt keresztezve a kerékpárút eltávolodik a főúttól. Ezen Nemesvámos irányába haladunk, egyenes az út, eltévedni nem lehet, de szerencsére ki is van táblázva az irány. Pipacsmezők, szántók és rétek között haladunk, majd a Szeder utcában érjük el Nemesvámost.

Egyenesen továbbtekerve a Malom utcába jutunk, majd balra kanyarodva a falu központjába érkezünk. A két templom elhagyása után a Kossuth Lajos utcán jobbra kanyarodunk. Ennek a végén balra, majd jobbra tartva találjuk azt az aszfaltutat, ami Tótvázsonyba visz át. Innen a kerékpárúton autó is közlekedhet szabályosan, de csak elvétve szokott előfordulni. Egy kb. 8 km-es szakasz következik Tótvázsonyig: dimbes-dombos, de élvezetes út lesz, távol a zajoktól, a természetben bicajozhatunk, miközben jobbra a Bakonyalja lankáiban gyönyörködhetünk. Legyen nálunk elegendő víz, mert útközben nincs lehetőségünk utántölteni. Az út mentén, az erdő szélén számtalan magasles sorakozik, az egyikre érdemes felmászni, és lefotózni a szemközti tájat. A szakasz harmadánál egy pihenőhelyet is találunk, néhány paddal és egy esőbeállóval.

ház a falu Veszprém felőli végén
Szép lakóház Tótvázsony Veszprém felőli végén Photo: funiQ

Beérkezünk Tótvázsonyba az Iskola utcán, majd kétszer balra kanyarodva ráfordulunk a Magyar utcára. Innen egyenesen, az úton haladunk Balatonszőlős felé. A faluból kivezető rész emelkedik, de utána szinte begurulunk Balatonszőlősre az erdővel szegélyezett, alacsony forgalmú közúton. Szőlőültetvények, pincészetek és borozók mellett haladunk el, majd a Fő utcán áttekerve Balatonfüred irányába haladunk tovább.

Balatonfüred A Balaton északi parti fővárosában bejárhatjuk a Tagore sétányt, megnézhetünk egy érdekes kiállítást a Vaszary Villa Galériában, megkóstolhatjuk a gyógyító savanyúvizet, lemehetünk a partra vitorlázni, strandolni, pihenni. Bármerre járunk is, biztosan rengeteg egyedi látnivalót találunk a városban.

Balatonfüred - Káptalanfüred (Balatonalmádi)

Nagyjából 2 km után érjük el Füred Ófalu városrészét. A Vázsonyi úton, majd a Siske és a Kossuth Lajos utcán kanyargunk lefelé egészen a belvárosig, amíg meg nem pillantjuk a város jellegzetes piros templomát. A templommal szemben lévő parkolónál jobbra fordulunk a Völgy utcába, majd ismét jobbra tartva meglátjuk a kerékpárutat jelző táblát. Innen a Kéki-patak mentén jutunk le a parthoz, ahol balra fordulva rácsatlakozunk a Balaton körüli kerékpárútra. Elhaladunk a szállodasor előtt, majd jön a korzó a fagyizókkal, éttermekkel és butikokkal. A kikötő után kezdődik a klasszikus szépségű Tagore sétány, ahol a platánfák alatt tekerhetünk. Az Aranyhíd sétányon haladunk tovább, előbb az Esterházy, majd a Kisfaludy strandot hagyjuk el.

cycleway on the Tagore Promenade
Cycleway on the Tagore Promenade Photo: funiQ
  • shores of the Balaton at Balatonfüred
    Shores of the Balaton at Balatonfüred Photo: funiQ
  • Aranyhíd Promenade with the Esterházy Beach in the back
    Aranyhíd Promenade with the Esterházy Beach in the back Photo: funiQ
  • entrance of the Esterházy Beach
    Entrance of the Esterházy Beach Photo: funiQ

A kereszteződésben balra fordulunk, és a Germering utcán feljutunk a 71-es útig, itt folytatódik a bringaút. Szép panorámájú úton haladunk Csopak felé. Jobbra kanyarodva kis ligetes szakaszon keresztül jutunk a településre. Itt a Forrás utcán érintjük a Szent József-gyógyforrást, mellette a kertmozit láthatjuk, majd a Kőkorsó utcára fordulva jobbra lejutunk közvetlenül a partra. A strand után találunk egy mezítlábas ösvényt és egy köztéri fitnesz parkot, akár fel is frissíthetjük magunkat itt.

A Sport utcán ismét visszatérünk a főút mellé, és innen egyenesen haladunk kelet felé. Érintjük Paloznakot és Alsóörsöt, majd megérkezünk indulási pontunkhoz Almádiba, a Káptalanfürdői vasútállomáshoz – vagy ha úgy tetszik, a strand bejáratához.

Balatonalmádi Balatonalmádi a tó keleti medencéjének festői szépségű részén, a 71-es főút mentén fekszik. 7 km hosszú partszakasza egy félköríves formájú, tóba nyúló félszigetet követ, amelyet változatos hegyvonulatok, lankás dombok ölelnek körül, amfiteátrumszerű, egyedülálló fekvést biztosítva ezzel a városnak.

A Balaton I. Aktív térkép összes túraajánlata

Cartographia - Balaton I-II. Aktív térkép A legismertebb kerékpáros túraútvonal a Balatonnál a Bringakörút, de a parttól kicsit eltávolodva is számos izgalmas és látványos kerékpáros útvonalat találunk. A Cartographia Aktív térképéhez kapcsolódva összesen 22 kerékpáros és 2 gyalogos túrát ajánlunk leírással, képekkel, letölthető trackekkel.

Balaton körüli strandok és élményparkok

Strandok a Balaton partján Beköszöntött a kánikula, az iskolák bezárták kapuikat a nyári szünetre, így épp itt az ideje, hogy kikapcsolódjunk egy kicsit a vízparton. Ha balatoni nyaralást tervezünk, de nem döntöttünk még az úticélról, érdemes tájékozódni, hol milyen strand vár minket.

csopaki strand

Élmények, kalandok a Balatonnál Összeszedtük, hogy hova érdemes menni, ha nem volt elég az aznapi mozgás: listánkban szerepelnek a Balaton körüli kalandparkok, víziparkok, bobpályák, paintball pályák, egy mezítlábas ösvény és csupa olyan hely, ahova a kalandvágyó gyerekeket és felnőtteket bármikor el lehet vinni.

kötélpálya a strand felett (Brázay-Kalandpart)